19 Temmuz 2015 Pazar

Cezayir'de Ramazan ve Bayram


Koca bir ayı ve bir bayramı geride bıraktık. Zaman yine su olup aktı adeta. Cezayir'de bir Ramazan ve bir bayram heyecanı daha geçti, gitti. 

Ramazan'da bu coğrafya bilhassa akşamları çok hareketli, cıvıl cıvıl oluyor. Belki de Cezayir'in en güzel zamanları. Kadınlar, çoluk çocuk sokaktalar. Sadece erkek egemen olduğunu düşündüğümüz bu kıtada kadınların da bilfiil hayata dahil oldukları en güzel zamanlar. Gündüzleri yine hayalet şehir havasında elbette çoğu yer, dükkanlar mağazalar kapalı. Ama iftar sonrası öyle bir canlanıyor ki hayat insanın aklı almıyor bu değişikliği. Etrafta yalnız dolaşan kadınlar, sabahlara kadar sokaklarda eğlenen gençler, bütün her yer açık taa ki sahura kadar. Öyle bir cümbüş havası oluyor ki anlatamam. Kocaman çadırlar kuruluyor, insanlar oralarda eğleniyorlar. Kalabalık iftar sofraları kuruluyor ve insanlar son derece misafirperver oluyorlar. Buraları bu haliyle görmek çok keyifli. Ama ramazan sonrasında bunların hiçbirinin izi kalmıyor. Hayat yine olanca ağırlığıyla ve sakinliğiyle ilerliyor. Yine sokaklar erkeklerin! Akşamları çoğu yer kapalı ve o coşku dolu ruh sanki yüzyıllar öncesinde kalmış gibi. 

Fotoğraf: clementguillaume by Flickr

Başkent sokakları, nasıl da bomboş. Benim gidip fotoğraflama imkanım olmadı, bu yüzden alıntı yaptım. Hayat durmuş gibi adeta!

Fotoğraf: Lazhar Neftien by Flickr

Yine o sakinlikten bir kare. En güzeli de iftar zamanından kısa bir süre önce yollarda olmak. Sanki her yer sana ait gibi. O sokakların hakimi oluyor insan.

İftara çok az vakit kala yola çıktık ramazanın son günlerinde. Yoldayken iftar olacaktı ve gideceğimiz yere vardığımızda bir süre takılır, sonra kalabalık sokakları görürüz dedik. Yolda polis durdurdu, şaşırdık. Hemen polis bariyerinin arkasında yeşil kocaman bir çadır varmış meğer. İftar vakti yolda olanlar için bir alan oluşturmuşlar, bizi de davet ettiler. İçerisi hınca hınç doluydu. Teşekkür ettik kibarca, hoşumuza gitti ama bu uygulama. Belki biraz daha boş olsaydı deneyimleyebilirdik ama o sıcakta o çadıra girmek doğrusu pek içimizden gelmedi. Yine de düşünme şekillerini sevdik. 

Fotoğraf: OMAR-DZ by Flickr


Görüyorsunuz nasıl da boş iftar vakti sokaklar. Sonrasındaysa sanki İstanbulmuşçasına trafik oluyor. İnsanlar sokaklara hücum ediyorlar. 


Arkadaşımızın getirdiği selfie çubuğuyla boş sokaklarda ilk denememizi yaptık. Tizi'de yeni boyanmış bu merdivenleri pek sevdim. Birkaç yerde daha varmış. Fırsattan istifade yol kenarında park edip bir hatıra fotoğrafı çektik. 


Trafiğe bakın hele! Burası Tizi Ouzou postane binasına çıkan yol. O kadar kalabalıktı ki bir an hiç çıkamayacağımızı sandık.


Arabayla geçerken çok iyi yakalayamasam da biraz başarabilmişim. Akşam saatleri yolları böyle dolu görmek ramazan harici mümkün değil. 



Bu da yine yol alırken arabadan çektiğim bir video. Aslında sadece  yürüyorlar, yani yapılan bir aktivite yok ekstradan.

Biraz kuru kalabalık diyebilirim. İnsanların en özgür olabildikleri zaman ne de olsa. Kendilerini şehre bırakıyorlar.

 Fotoğraf by Flickr

Fotoğraf: amberinsea by Flickr

Ramazan sofralarından bir örnek buldum web'de. Yine alışkanlıklarından pek vazgeçmiyorlar iftarda da. Frik çorba, patates kızartma, kuskus, geleneksel tatlılar, şakşuka, biber salatası, kızartmalar, komposto gibi şeyler tüketiyorlar. Fotoğraftaki de Cezayir baklavası.

Fotoğraf: mimozaa.wordpress.com

Bu da çok şirin bir blog sayfasından alıntı. Berber kadını gibi giydirilmiş bir bez bebek akşam yemeği için kuskus hazırlıyor:) 

Bayramda ise her yer kapalı. Ramazanın şaşaası yok. Gidilebilecek bir yer yok.  Biz iki günlük bayram tatilini şantiyede geçirdik. Dinlendik. Hava her zamanki gibi çok sıcaktı. Bayramda yalnız olmak zor, herkes bir aradayken biz burada bayram havasından epey uzaktık. Ne gelen oldu ne giden. Hatta yine bayram ruhu eve dolsun diye yaptığım yiyeceklerin de çoğu kaldı. İki kişi olunca tabi bitirmek zor oluyor. En çok böyle günlerde ailemle bir arada olmayı özlüyorum. O kalabalık sofralardaki kahkaha dolu zamanları özlüyorum. Uzaklık en çok böyle zamanlarda koyuyor insana. Sağlık olsun, gönüller bir olsun diyerek teselli ediyoruz kendimizi. İnşallah bundan sonraki bayramlarımız dolu dolu geçer. 

Şimdi hayat kaldığı yerden devam ediyor. Taa ki tatil zamanı gelene dek!

13 yorum:

  1. Yine ne güzel anlatmışssın, o coğrafyayı bize tanıtmışsın Tuğbacım. Gönlüne göre keyifle yaşayacağın nice bayramlar diliyorum sana.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sezercim, teşekkür ederim canım. Yaşadığımız şeylerden yola çıkarak anlatmaya çalışıyorum. Bire bir tecrübe edilenler hayatın gerçekleri çünkü. Güzel dileklerin için minnettarım. Umarım sonraki bayramlarımız hep güzellikler içinde, sevdiklerimizle birlikte geçer.
      Öpüyorum çok.

      Sil
  2. Vaay kalabalık görmek güzel oldu oralardan. Bu coşkunun sadece Ramazan ayında olması ise ilginç. Normal günlerde bu insanlar ne yapıyorlar acaba? Yine de bir kadın görür müyüm diye bakındım ama göremedim. Nasıl bir algı oluştuysa bende seni de tişörtle felan görünce şaşırdım :)) Ne bekliyordum ben de bilmiyorum :)
    Daha önünüzde nice bayramlar, kalabalık sofralar, bol yemekli, bol kahkahalı sofralar olması dileğiyle Tuğbacım. Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Denizcim ramazan da sokaklar çoook kalabalıktı valla. Hatta bunaltıcı derecede:) Normal günlerde erkekler devamlı dışarıdalar zaten kadınlarda evlerinde ev işleri yapıyor çocuklarına bakıyorlar. Tabi bu söylediğim böyle bizim bulunduğumuz yer gibi ufak köy kasaba gibi yerlerde. Yoksa başkentte sokaklarda kadınları görmek çok normal. Tişörtle falan elbette dolaşıyorum. Yani giyim bakımından bir zorluğu yok, çok kısa falan olmadığı sürece. Cezayir deyince algı olarak da bazen giyim konusunda farklı izlenimler oluşabiliyor haklısın sen.
      İnşallah canım. En büyük temennimiz ve mutluluğumuz da ilerdeki günlerde ailemizle sevdiklerimizle bir arada olacağımız günlerimiz burada. Öpüyorum canım ben de çok çok. Sevgiler

      Sil
  3. özlemini ne güzel anlatıyorsun,ama içinde bulunduğun durumun da tadına vararak yaşıyor,hatta bize de aktarıyorsun.gönlünün istediği güzellikte bir ömür diliyorum,
    geçmiş de olsa bayramın kutlu olsun
    sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canım;
      Özlemi anlatırken kelimeler çok yetersiz kalsa da anlatmaya çabalıyorum bir şekilde. Buradaki zamanların da kıymetini bilmeye çalışıyorum bir yandan. Bazen çok sinir de olsam kızsam da buradaki dingin halimizi seviyorum. Bu güzel dileklerin için mutlu oluyorum teşekkür ederim. Ben de sana aynı güzellikle huzur dolu bir yaşam diliyorum canım. Sevgiler kocaman

      Sil
  4. inşallah yakında buralarda bayramın dibine vuracaksınız:) kalabalıktan şenlikten şikayet bile edebilirsiniz:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahhaaha Yelizcim ben de öyle diyorum da bakalım öyle olacak mı gerçekten:) Hep parti parti olsun oradaki hayatımız diyorum doğum günleri evlilik yıldönümleri bayramlar hep kalabalık şen şakrak olsun istiyorum. Ayy ama fenalık gelicektir bir süre sonra da eminim çünkü burada steril, sessiz bir yaşama çok fena alışmışız:( Yine de ne olursa olsun sevdiğimiz insanların arasında olmak harika olacak..
      Sevgiler

      Sil
  5. Özlem sizi belki en can alıcı noktalardan vuruyor ama, bunun özlemini çekmek bile güzel şu devirde. Annesinin babasının kapısını çalmayıp, aramayan insanları gördükçe deliriyorum zira...
    Ne kadar değişik bir coğrafyadan bahsediyorsun, harikasın. Cezayir baklavası beni benden aldı akşam akşam. Dolapta kazandibi vardı bi koşu hüpletmem lazım :D
    Ara vermiştim buralara, yazını okuyarak geri dönmek çok güzel oldu. Tekrar görüşmek üzere :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Özlem bize uzunca bir süredir çok yakın bir kelime. Bu kadar yakınlık iyi değilmiş onu anladık. Kısa mesafelerde özlemek daha güzel ve kolay. Yine de dediğin gibi aynı memlekette olup da görüşmeyen, birbirinden haberdar olmayan insanlar var. Kesinlikle bu karakter meselesi diye düşünüyorum. Büyürken böyle şekillendim ben, kaldırım taşlarını, ağaçları, şehrin tozunu bile özlüyorum. Kötü bir şey aslında bir bakıma.
      Cezayir baklavası göründüğü kadar şahane değil bak söyleyeyim:) Bizim baklavanın yanına yaklaşamaz. şerbetini balla yapıyorlar yakıcı oluyor çok. Ama hamuru güzeldir. Kazandibi şu an bence daha çekici:)
      Ara vermişsin evet daha dün baktım sayfana, okudum ama yazamadım bişeyler, yetiştiremedim.
      Yeni yazılarını bekliyorum.
      Sevgilerimle

      Sil
  6. Pin düğmesi bu sefer çalıştı. Kaydetmeyi başardım.

    YanıtlaSil
  7. "samba" adlı filmi izledin mi. izleeee çok tatlııı. charlotte gainsbourg. fransız filmi. :)

    YanıtlaSil
  8. Güzel bir yazı daha...
    Sanki oralarda geziyormuşum hissine kapılıyorum bazen.
    Bayramlar çok daha Allah sağlıklı ömür versin.
    Nice bayramlara sevdiklerinizle erişin inşallah.

    YanıtlaSil

Yorumlarınız ve paylaşımınız için teşekkürler. Mutlu kalın:)